lørdag 12. mars 2011

Sissel Gran og Nora Skaug: Hekta på et håp om kjærlighet (2010)

Denne boka anbefaler jeg. Men det er vel nødvendig å si litt mer enn det?

For meg er substantivet "hekt" et nytt ord. Psykolog og samlivsterapeut Sissel Gran bruker ordet om en situasjon der en av personene i et parforhold (eller noe som kan bli det) blir hekta på den andre, men samtidig fanget i en utrygghet om den andre virkelig ønsker det samme. Hun skiller hektet fra forelskelse og kjærlighet. Morsomt nok bruker hun Werther i Goethes Den unge Werthers lidelser som et klassisk eksempel på et hekt.

Første halvdel av boka er Nora Skaugs historie om hektet på mannen som kalles Frank. Historien er veldig godt skrevet, - jeg ble helt hekta (unnskyld uttrykket) og leste den på strak arm. Det er mye gjenkjennelig smerte i den. I andre halvdel av boka forklarer Sissel Gran hva som skjer i et hekt. Også hun skriver godt og alldeles forståelig, til og med når hun forklarer faglige analysebegrep. Faktisk blir en klokere av å lese denne boka: Gran forklarer hva som skjer i hjernen og i kroppen på en slik måte at skammen over å ha oppført seg som en idiot slipper den som leser...

Mer tror jeg ikke jeg vil si. Les heller selv.

1 kommentar:

  1. Hei Trine :) Jeg har sendt deg en liten oppmerksomhet: http://beatelill.blogspot.com/2011/03/alle-de-flotte-bloggene.html

    SvarSlett